Hoe schrijf je de beste teksten? Met onze copywriting tips gaat het lukken!

copywriting tips
Leestijd: 10 minuten

Op zoek naar copywriting tips? Copywriting is een belangrijke vaardigheid die je onder de knie moet hebben om waardevolle teksten voor je website en social media kanalen te kunnen schrijven. Zo kun je mensen overhalen om een bepaalde actie, zoals het aanschaffen van je product of dienst, uit te voeren. Wij geven je copywriting tips en leggen je uit wat copywriting is, zodat je weet hoe je dit het beste zelf kunt gaan doen!

Wat is copywriting?

Copywriting wordt gebruikt in de marketing-wereld en is het schrijven van teksten met als doel mensen over te halen een bepaalde actie uit te voeren. Het gaat hier niet om het schrijven van grote en lange teksten op een website, maar ook korte teksten op bijvoorbeeld social media kanalen.

Het is de bedoeling dat je een statement zo sterk overbrengt, dat mensen overtuigd raken om het te kopen. Dit doe je door ze te overtuigen dat wat jij hen geeft, veel meer waard is dan dat zij er voor kwijt zijn. Vaak worden er in deze teksten producten of diensten aangeboden die de werkelijke oplossing zouden zijn voor de problemen die de lezer heeft.

Waarom is copywriting belangrijk?

Copywriting heeft als belangrijkste voordel dat het het aantal verkopen kan vergroten. Het is namelijk veel voordelig om een hoog conversie ratio te hebben met weinig bereik, dan veel bereik met een laag conversie ratio. Neem de copywriting tips dus goed in je op voordat je een tekst gaat schrijven.

Weet wie je doelgroep is!

Wanneer je een tekst gaat schrijven is dit misschien wel de belangrijkste copywriting tip: het is ontzettend belangrijk om te weten voor wie je de tekst schrijft. Dit kun je doen door middel van een persona. Een persona is een fictioneel figuur die je ideale doelgroep beschrijft. Uiteindelijk zegt dit dus ook veel over de soort tekst die je gaat schrijven. Bij het maken van een persona, bedenk je de volgende kenmerken:

  • Naam;
  • Leeftijd;
  • Woonplaats;
  • Doelen;
  • Het probleem;
  • Waar zou hij/zij zoeken voor een oplossing?

Wanneer je deze vragen hebt ingevuld, is het duidelijk waar je tijdens het schrijven van je tekst op moet letten. In je tekst bied je uiteindelijk een oplossing aan voor het probleem dat je persona heeft. Deze tekst bied je vervolgens aan op het platform waar je persona zou zoeken voor een oplossing.

LEES OOK: Waarom is SEO belangrijk?

Het is bijna onmogelijk om een goede converterende tekst te schrijven als je niet weet voor wie je schrijft, hoe degene die je tekst lezen denken en wat ze nodig hebben. Wees daarom specifiek tijdens het maken van een persona en denk hier niet te makkelijk over na.

Er zijn online veel tools beschikbaar die je helpen met het maken van een persona. De bekendste is Xtensio, en is te vinden op https://xtensio.com/user-persona/.

Stel een doel

Wat wil je dat de lezers van je tekst doen? Het is belangrijk om dit te weten. Wanneer je geen duidelijk doel voor jezelf stelt voordat je een copywriting tekst schrijft, gaat het lastig worden om te converteren. De tekst zal dan te ingewikkeld worden waardoor lezers uiteindelijk zullen afhaken. Door juist één duidelijk doel op te stellen, zullen de lezers veel gemakkelijker doen wat je van ze verlangt.

A.I.D.A.

A.I.D.A. is een populair framework waarmee veel copywriters hun teksten schrijven. Door gebruik te maken van het AIDA-framework, kunnen je teksten een stuk meer converteren. Het is dus een bepaalde manier waarop je je tekst schrijft. AIDA staat voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Met Attention wil je de aandacht van de lezer krijgen. Dit doe je met een pakkende titel, maar óók met een pakkende tekst. Je wilt mensen zo ver krijgen om jouw tekst te lezen (door middel van een pakkende titel) en om vervolgens een actie uit te voeren na het lezen van je tekst.

Interest creëert vervolgens de interesse bij de lezer door de beloning of een oplossing aan te bieden voor het probleem dat de lezer heeft. Beschrijf hier goed wat je product is en hoe dit product het probleem oplost. De lezer mag na het lezen van de tekst geen twijfel meer hebben over de werking van het product.

Hierna creëer je Desire. Je laat de lezer verlangen naar je product. Dit kun je doen door testimonials te laten zien, of door te laten zien hoe veel beter het leven is wanneer ze jouw product hebben aangeschaft.

Wanneer de lezer je product wilt kopen, ga je over tot Action en converteer je de lezer. Geef de mogelijkheid om het product zo snel mogelijk te kunnen aanschaffen. Op een website zou je bijvoorbeeld een opvallende knop kunnen maken, waarmee de lezer het product kan aanschaffen. Zorg ervoor dat je de landingspagina optimaliseert voor conversies.

copywriting tips

4 copywriting tips voor een pakkende titel

Het kan soms lastig zijn op een pakkende titel te schrijven waar mensen op zouden klikken. Probeer altijd nieuwsgierigheid op te roepen door een vraag te stellen of een statement te maken. Wij hebben 6 tips voor jou om het wat makkelijker te maken.

‘De lijst’-titel

Deze titel is ideaal wanneer je nieuwsgierigheid bij de lezer wilt oproepen. Een mooi voorbeeld is:

12 Redenen Waarom Jij [productnaam] Wilt Hebben!

Op deze manier geef je aan dat er 12 redenen zijn. De lezer zal zich afvragen waarom dat het er 12 zijn (een best raar getal) en waarom dat hij dat product nou echt nodig heeft. Hierdoor ontstaat er nieuwsgierigheid en zal hij achter zijn vragen willen komen, waardoor hij het artikel gaat lezen.

‘Bewijs’-titel

Door in je titel direct aan te geven dat je product of dienst werkt, kun je de lezer overhalen om je artikel te lezen. Je zegt als het ware dat jouw product de ideale oplossing is en doet dit door middel van een pakkende titel.

Al Meer Dan 100 Vrouwen Vielen Kilo's Af Met [Productnaam]

Wanneer jouw doelgroep vrouwen zijn die willen afvallen, is dit een ideale titel voor je artikel. Je geeft direct het bewijs; er zijn al meer dan 100 vrouwen waarbij jouw product werkt! De lezer zal nieuwsgierig zijn naar het product omdat ze wil weten met welk product deze vrouwen al kilo’s zijn afgevallen.

‘Geheimen’-titel

Door voor te doen alsof je een aantal geheimen hebt waarmee de lezer van je artikel zijn leven kan verbeteren, zorg je ervoor dat je de aandacht van de lezer krijgt.

8 Geheimen Om Spotgoedkope Vliegtickets Te Scoren

Wanneer je doelgroep mensen zijn die vliegtickets boeken, is dit een pakkende titel voor je tekst. Iedereen wil zo goedkoop mogelijk vliegen. Door te claimen dat in jouw tekst dé 8 geheimen voor spotgoedkope vliegtickets staan, creëer je nieuwsgierigheid en zullen veel mensen je tekst willen lezen.

‘Veel gemaakte fouten’-titel

Wanneer je weet wat de problemen van je doelgroep zijn, is het niet moeilijk om zo’n soort titel te schrijven. Je gebruikt namelijk het probleem van je doelgroep in de titel. Stel eens voor dat je doelgroep mannen met overgewicht zijn die proberen af te vallen, maar waarbij het telkens niet lukt.

7 Veel Gemaakte Fouten Door Mannen Die Willen Afvallen

Mannen die willen afvallen en deze titel lezen, zullen zich afvragen of zij misschien ook een fout maken die tot deze 7 veel gemaakte fouten behoort. Hierdoor worden ze nieuwsgierig en is de kans groot dat ze de tekst gaan lezen.

Zullen wij anders jouw teksten schrijven?

Het is belangrijk om een goede tekst op je website te hebben staan. Al is het voor je blog of voor je social media kanalen zoals Instagram: de tekst moet goed zijn. Toch is het schrijven van een goede tekst niet zo makkelijk. Daarom kun je er ook voor kiezen om het aan experts over te laten.

Timmermans Media heeft ervaring met copywriting: onze teksten converteren en worden goed gevonden door zoekmachines als Google en Bing.

Ben je op zoek naar iemand die voor jouw producten of diensten de perfecte converterende teksten kan schrijven? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Matt Timmermans

Matt Timmermans

Matt heeft Timmermans Media in 2018 opgericht als webdesign bureau. Nadat hij zijn marketing studie in 2020 had voltooid, ging hij full-time aan de slag als ondernemer en marketeer. Naast het schrijven van blogs op Timmermans Media, verzorgt hij ook de content marketing (cryptocurrency), SEO en webdesign voor verschillende bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.