Je content hergebruiken op meerdere kanalen – 8 handige tips!

Content hergebruiken
Leestijd: 11 minuten

Zelfs de meest creatieve content creators zijn soms inspiratieloos. Het continu bedenken van originele content is dan ook een onmogelijke taak. Soms weet je het gewoon even niet, en dat is oké.

Het is handig om van tevoren een aantal onderwerpen bedacht te hebben of om alvast vooruit te werken. Zeker als je werkt volgens een planning. Dan kun je het je haast niet veroorloven om inspiratieloos te zijn. Er moet namelijk iets gepubliceerd worden op een bepaalde datum.

Wat je ook kunt doen, is je vroegere content nóg een keer gebruiken. En dan niet op een ‘copy-paste’ manier natuurlijk, maar op een vernieuwende wijze. Daar gaat deze blog over: het hergebruiken van je content. 

Is het hergebruiken van je content valsspelen?

Op het eerste gezicht lijkt het hergebruiken van je content misschien op valsspelen, maar dat is het niet. Je gebruikt je bestaande content – waar je trots op bent – en presenteert deze in een andere vorm of via andere kanalen. That’s it.

Een oude blogpost delen via Twitter zonder de inhoud te hebben aangepast is dus niet wat we bedoelen. Dit kan als lui worden gezien en het voegt niets vernieuwends toe aan de bestaande content.

Wat is content hergebruiken? 

Content hergebruiken is dus het herformuleren/vernieuwen van je oude content en dat op een nieuwe manier publiceren. 

In deze blog bespreken we de basisprincipes van het hergebruiken van content, zodat jij deze marketingstrategie beter in beeld krijgt. We schetsen je de voordelen van het hergebruiken en bespreken een paar strategieën. 

Een paar voorbeelden van het hergebruiken van content:

  • Het delen van een oude blogpost die je hebt herschreven met nieuwe, relevante informatie.
  • Clips gebruiken van je vorige podcastaflevering om op Instagram te plaatsen. Zo kun je je volgende aflevering promoten.

Wat zijn de voordelen van content hergebruiken?

Wanneer je jouw oude content een nieuwe bestemming geeft, spaar je je kostbare tijd. Je hebt namelijk al onderzoek gedaan naar een bepaald onderwerp. Je hoeft nu alleen nog de inhoud van het artikel anders op te stellen, zodat je het op een nieuwe manier kan presenteren.

Of je hebt een podcast gemaakt en wilt graag de gedeelde informatie nog een keer via tekst delen. Of via Instagram-live bijvoorbeeld. Het principe blijft hetzelfde: je deelt nagenoeg dezelfde inhoud, maar dan op een vernieuwende manier.

Content hergebruiken

Content hergebruiken kan voor een SEO-boost zorgen!

Nog een groot voordeel van het hergebruiken van je content, is dat het je een SEO-boost kan geven. Wanneer je meerdere blogposts deelt die dezelfde keywords bevatten, zullen zoekmachines je eerder herkennen als betrouwbare bron.

Op dat moment krijgt jouw website meer credits en zal hij hoger in de lijsten komen staan. Voorbeeld: 

  • Wanneer jouw website gaat over heel veel verschillende onderwerpen, is het moeilijker voor Google om jouw website aan te bevelen.
  • Wanneer jij veel content publiceert over hetzelfde onderwerp, zal Google je eerder aanbevelen.

Zoekmachines kunnen het namelijk waarderen wanneer ze waardevolle bronnen kunnen aanbieden. Zeker in verschillende vormen. Bijvoorbeeld blogposts, evenals podcasts en social media posts. Hoe hoger de concentratie gepubliceerde content over hetzelfde onderwerp, hoe beter!

Een groter bereik wanneer je dezelfde content op verschillende kanalen plaatst

De kans is groot dat je een grotere groep mensen zult aanspreken als je je content hergebruikt. Wanneer je enkel een blogpost deelt, bereikt dit misschien 100 mensen. Wanneer je ook een Instagrampost, een YouTube-video én een podcast publiceert, vergroot je je publiek sowieso.

Klinkt ook heel logisch, toch? Drie extra kanalen om dezelfde inhoud op een vernieuwende manier te presenteren. Op het ene kanaal spreek je middels beeld, op het andere kanaal in tekst, en via je podcast door audio.

Op elk platform is er weer een andere doelgroep actief. Dit zijn allemaal mensen die jij niet had kunnen bereiken via je blogpost alleen. Op het gebied van marketing kan het je dus veel opleveren.

Tip 1: Maak een e-book

Het maken van een e-book is een geweldige manier om lange blogposts om te zetten. Je kunt in een e-book ook meerdere blogposts (die over hetzelfde onderwerp gaan) aan elkaar koppelen. Je gaat in je e-book wat dieper in op de stof in vergelijking met je blogpost. Misschien kun je ook een interview toevoegen, of een kort verhaal. Het moet geen kopie zijn van je blog natuurlijk. 

Of voeg illustraties toe als toevoeging op de bestaande blogposts. Maak er iets leuks van, maar gebruik vooral je waardevolle (oude) teksten, zodat het weer nieuw leven krijgt!

Een e-book is een prima manier om bestaande content om te zetten in iets nieuws. Zorg wel dat de waarde van de content in je e-book altijd prioriteit heeft. Maak het niet omdat je graag een e-book wilt maken, maak het alleen als je wat te bieden hebt. Dat is vast wel het geval.

Het maken van een e-book is tegenwoordig niet ingewikkeld. Sterker nog, in een paar dagen kun jij je e-book al aanbieden. Hieronder vind je een uitgebreide video over hoe je een e-book kunt maken:

E-books zijn trouwens super handige producten om meer publiek te trekken. Gebruik je e-book – geschreven aan de hand van hergebruikte content – bijvoorbeeld als cadeau. Je kunt je e-book automatisch cadeau doen wanneer iemand zich aanmeldt voor je nieuwsbrief. 

Tip 2: Hergebruik quotes (citaten)

Haal jij veel uit quotes? Geeft het je de motivatie die je nodig hebt om de dag te starten? Als dat zo is, kun je een hele groep mensen aanspreken. Mensen die op dezelfde manier denken en voelen als jij. Dat is waarschijnlijk ook je doelgroep. 

Wanneer je quotes deelt – doe dit trouwens niet te veel, want dan wordt het vervelend – dan kun je met weinig moeite toch veel zeggen. Hergebruik betekenisvolle quotes die je vindt in een artikel of speech en schrijf er iets kleins onder.

Je kunt dit gebruiken ter inspiratie voor een blogpost of je deelt de quote via een Instagrampost. Ook kun je quotes gebruiken voor in je e-mailnieuwsbrieven. Maak het eventueel wat persoonlijker en schrijf er iets bij om er toch je eigen sausje overheen te gooien. 

Tip 3: Maak een podcast

Er zijn dus verschillende manieren om je blogposts opnieuw te gebruiken. Geef ze bijvoorbeeld weer leven door er een podcastaflevering van te maken! Sommige mensen verkiezen audio ook boven tekst. Je spreekt weer een heel nieuwe doelgroep aan op deze manier.

Podcast

Tip 4: Film je podcastsessies voor sociale media

Een van de voordelen van podcasts is: ze voelen intiem aan. Het wordt namelijk snel persoonlijk. Gebruik dit in je voordeel en overweeg om er een video van te maken! Mensen voelen zich dan helemaal dicht bij jou en je boodschap.

Je kunt deze videobeelden delen op je sociale media om de aflevering te promoten. Je kunt ook volledige sessies op YouTube plaatsen. Veel mensen kijken graag naar podcastafleveringen.

Tip 5: Gebruik oude foto’s 

Heb je afbeeldingen of foto’s (van hoge kwaliteit) die je maar één keer hebt gebruikt? Probeer ze te gebruiken als achtergrond. Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken voor je nieuwsbrief of instagrampost. 

Tip 6: Post fragmenten of screenshots van je video’s

Deel je weleens YouTube-video’s of andere videocontent? Dan kun je screenshots of fragmenten delen op je sociale media. Op deze manier trek je weer nieuw publiek aan. 

Je kunt een video eenvoudig opnieuw gebruiken voor elk van je sociale mediakanalen. Voor degenen die het nog niet in de gaten hadden: video is de toekomst! 85% van de bedrijven gebruikt video al als belangrijkste marketinginstrument. Houd dit in gedachten als jij een grote groep mensen wilt aanspreken. Just do it.

 Tip 7: Content hergebruiken d.m.v. berichten, reviews en reacties

Content hergebruiken met dankzij je volgers? Dat is ook een slimme manier. Sturen jouw volgers je weleens lovende berichten? Of ontvang je weleens een review of reactie?

Dit kun je ook gebruiken om jouw diensten of producten te promoten. Een goede review zegt namelijk veel meer dan een eigen verzonnen promotietekst!

Tip 8: Wees creatief

Houd je van tekenen of illustreren? Als dit het geval is kun je je oude blogpost omtoveren tot ‘kunstwerk’. Of misschien ken je wel iemand die goed is in vormgeving? 

Creatieve content

Hoe dan ook, je kunt je best geschreven werk altijd opnieuw licht geven door het uit te drukken in beeld. Je kunt zelfs de inhoud van je blog omtoveren tot art-journal document en dit delen via je nieuwsbrief of social media kanalen.

Er zijn zoveel manieren om dezelfde boodschap op een andere manier over te laten brengen. Content hergebruiken hoeft geen vervelende klus te zijn, wees creatief en doe wat bij je past! Succes 🙂

Zullen wij het voor je doen?

Wil je de content marketing voor jouw bedrijf laten uitvoeren door Timmermans Media? Neem dan contact op met ons door een e-mail te sturen naar info@timmermansmedia.nl of te bellen naar 073-2080036. We vertellen je dan graag meer over de mogelijkheden en prijzen.

Heb je vragen, of wil je graag jouw ervaringen over dit onderwerp met anderen delen? Laat dan hieronder een reactie achter. Wij zullen er alles aan doen om op je vraag of opmerking te reageren.

PS: Wil jij nog meer te weten komen over marketing? Wordt dan lid van onze besloten Facebookgroep. Het is gratis voor ondernemers die samen met andere ondernemers hun marketing willen verbeteren.

Over de auteur.

Picture of Loekie Joosen

Loekie Joosen

Hi, ik ben Loekie, leuk dat je iets van me gelezen hebt. Naast informatieve blogposts schrijf ik graag over de grote en kleine dingen in het leven. In de vorm van songs, columns, gedichten en kleurrijke passages in één van mijn vele dagboeken.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen.

Klaar om te groeien?

Plan dan nu (vrijblijvend) een telefoon- of videogesprek met ons in.